Religious identity: analysis of thebasic definitionsand concepts
Keywords:
identity, religious identity, identification, Kazakhstan, religion, culture, society.Abstract
The article highlights the analysis of the basic definitions and concepts of religious identity, and in particular, the category of identity itself. Religious identity as a component of the social identity acts as the cultural code, which is transmitted from generation to generation to determine the moral and social norms.The analysis of the major religious identity researches shows us that the religion acts as the important content in the identification process. Processes of globalization have opened borders for new valuable reference points in society, particularly concerning with the new forms of «Islamic», «Christian» and a number of other identities, unlike previously familiar for us traditional forms. The contemporary identification processes represent us that adherence to this or that religion does not determine the location of a person in this world and socium, both in geographical and ethnic aspect, since the link between the religious (confessional) identity and ethnicity may be located in completely different areas.
References
2 Шеманов А.Ю. Самоидентификация человека и культура:
монография. – М.: Академический проект, 2007. – 479 с.
– (Технологии культуры).
3 Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис:пер. с англ. / общ. ред. и предисл. А.В. Толстых– М.: Издательская
группа «Прогресс », 1996. – 344 с.
4 Кон И.С. В поисках себя. Личность и ее самосознание.
– М., 1984.
5 Хантингтон С. Кто мы?: Вызовы американской национальной
идентичности / С. Хантингтон; пер. с англ. А. Башкирова.
– М.: АСТ:АСТ МОСКВА,2008. – 635, с.
6 EricRosseel. Nomadisation: social, sychologicalandculturalcontextfortheXXIcentury? // Символы,
образы и стереотипы:исторический и экзистенциональный
опыт. Международные чтения по теории, истории и философии
культуры. – СПб.,2000. – №8. – С. 12-28.
7 Ержанова А., Нуржанов Б. Культура, коммуникации, медиа:
монография.– Алматы,2011. – 256 с.
8 Фуко М. Технологии себя // Логос. – 2(65). – 2008. – С. 96-122.
9 Шайкемелев М.С. Казахская идентичность: монография
/ под общ. ред. З.К. Шаукеновой.– Алматы:Институт философии, политологии и религиоведения КН МОН РК, 2013. – 272 с.
10 Crist, Teresa A., «Maintaining Religious Identity in the Wake of Interfaith Dialogue» (2014).CGU Theses &Dissertations. Paper 90. – http://scholarship.claremont.edu/cgu_etd/90
11 Рикёр П. Я – сам как другой.– М., 2008
12 Религиоведение. Энциклопедический словарь. – М.: Академический проект, 2006.
13 Минченко Т.П. К вопросу об определении религиозной
идентичности в современном мире // Вестник Томского
государственного университета. – 2009. – № 324. – С. 99-101.
14 Ефлова М.Ю., Гимадеева Д.Р. Конструирование
религиозной идентичности в поликультурном обществе:
социальные детерминаты // ученые записки Казанского
университета. – Вып. № 6. – Том 155. – 2013. – С.15-22.
15 Мчедлов М.П. Религиозная идентичность. О новых
проблемах в межцивилизационных контактах
// Социол. исслед. – 2006. – № 10 – С. 33–40.
16 Крылов А.Н. Религиозная идентичность. Индивидуальное
и коллективное самосознание в постиндустриальном
пространстве. (Психология и социология религии).– 2-е изд. – М.: Издательство ИКАР, 2012. – 306 с.
17 Телебаев Г.Т. Религиозная идентификация населения
и религиозная ситуация в Республике Казахстан
// Социологические исследования. – 2003. – №3. – С. 01-106.
18 Проблемы глобализации и идентичности: учебное пособие
/ Г. Бейсенова. – Алматы:Print-S, 2009. – 204 с.