Images of human and conceptual approaches to the definition of the goals of education in Western philosophy: Greek stage

Authors

  • Ш. А. Ибжарова
        94 61

Keywords:

the person, an image, model, paideia, theory of education.

Abstract

The requirement for philosophical and methodological analysis of the foundations of human life caused actualization of philosophical and an­thropological issues in modern education, that is, creating an utterly ge­neric and holistic image of man and the corresponding educational model as a method of forming anthropological knowledge that would contribute to the preservation of the ontological unity of the world and its axiological rootedness .

In this research most meaningful express of understanding of idea of man is presented in Greek philosophy. The picture, character, idea or mod­el of man, presented in Greek philosophy, is beginning of understanding of man in history of western philosophical idea through that looks integrity of man as an ideal aim of systematization of efforts of philosophical an­thropology.

References

1 Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. - М.: Искусство, 1979. - 423 с.
2 Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. - 2-е изд., изм. и доп. - М.: «Прогресс - К», 1992. - 415 с.
3 Барулин В.С.. Российский человек в XX веке. Потери и обретение себя: монография. - Спб.: Алетейя, 2000. - 241 с.
4 Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. - М.: «Слово», 1923.
5 Брюнинг В. Философская антропология. Исторические предпосылки и современное состояние // Западная философия: итоги тысячелетия / Сост. В.М. Жамиашвили. - Екатеринбург: «Деловая книга», Бишкек: «Одиссей», 1997. - С. 209-410.
6 Гуревич П.С. Философская антропология. - М.: Вестник, 1997. - 448 с.
7 Гаранина О.Д. Homo totus. Взаимосвязь природы и сущности человека: философско-методологический анализ. - М.: РФО/МГТУГА 1999. - 204 с.
8 Шелер М. Избранные произведения. - М.: Гнозис, 1994. - 490 с.
9 Коллинз Р. Социология философии: глобальная теория интеллектуального изменения. - Новосибирск: Сибирский хронограф, 2002. - 1281 с.
10 Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Проблема человека в западной философии. - М.: Прогресс, 1988. - С. 261-313.
11 Платон. Апология Сократа // Платон. Соч. в 3 т Т 1. - М.: Мысль, 1968. - С. 81-112.
12 Аристотель. Сочинения: В 4 т. Т 4. - М.: Мысль, 1983. - С. 376-644.
13 Йегер В. Пайдейя. Воспитание античного грека. Изд-во «Греко-Латинскийкабинет Ю.А. Щичалина». - М., 2001. - Т.1. - 593 с.
14 Кучуради И. яаібеіа как субъективное условие разумного осуществления прав человека // Вопросы философии. - 1999. - №.8. - С.29-35.
15 Kato M. Greek paideia and its contemporary significans // http: www.bu.edu/wcp/papers/educ/educcotu.htm
16 Biller K. “Paideia”: An introduction a contribution to the education of humanity // http://www.bu.edu/wcp/papers/educ/ educcotu.htm
Grosch P.D. Paideia: Philosophy educating humanity through spirituality // http://www.bu.edu/wcp/papers/educ/educcotu.htm

Downloads

How to Cite

Ибжарова, Ш. А. (2015). Images of human and conceptual approaches to the definition of the goals of education in Western philosophy: Greek stage. Journal of Philosophy, Culture and Political Science, 53(4). Retrieved from https://bulletin-philospolit.kaznu.kz/index.php/1-pol/article/view/219